کاشت ناخن | انواع،مزایا و معایب کاشت ناخن

کاشت ناخن در کشور ما رواج زيادي پیدا کرده است. افردی که به کاشت ناخن مبادرت می ورزند هرکدام دلایلی برای انجام این عمل دارند. نداشتن ناخن و زیباتر شدن ناخن ها، از جمله دلیل کاشت ناخن است.

آشنایی با کاشت ناخن

سرپوش پزشکی – برای زیبایی بیشتر دست ها و داشتن ناخن های زیبا، خیلی از خانم‌ها به کاشت ناخن روی می آورند . کاشت ناخن علاوه بر زیبایی برای افرادی که دارای ناخن های بدشکل هستند و یا عادت به جویدن دارند، بسیار مناسب است. همچنین کاشت ناخن به افرادی که ناخن های بسیار کوتاهی داشته و به دنبال ناخن های بلند تر و ضخیم تر می گردند توصیه می شود

کاشت ناخن یک نوع آرایش و تزیین ناخن میباشد که در آن به چند طریق نوعی از مواد، به صورت ناخن مصنوعی روی ناخن طبیعی فرد با ماندگاری طولانی چسبانده می شود. برای این کار سطح ناخن ها را توسط سوهان برقی می تراشند تا جایی كه لایه خیلی نازكی از ناخن باقی بماند. این كار برای این است كه زیر مواد مورد استفاده در كاشت ناخن که قرار است جای ناخن اصلی فرد را بگیرد برجسته نباشد تا طبیعی تر بنظر برسد و هر چه ناخن كاشته شده برجستگی كمتری داشته و به ناخن طبیعی شباهت بیشتری داشته باشد در اصطلاح خوب كاشته شده است. اما یک کاشت خوب علاوه بر، داشتن ظرافت و زیبایی باید دوام و استحکام بالایی نیز داشته باشد.

انواع ناخن مصنوعی:

ناخن های مصنوعی را میتوان به ۳ گروه تقسیم کرد:

۱- ناخن هایی از جنس پلاستیک که در فروشگاه های لوازم آرایش و داروخانه ها عرضه می شود( ناخن قالبی).

۲- پودرهای کاشت ناخن که روی ناخن طبیعی قرار می گیرد( ناخن پودری).

۳- ژل های UV که اکنون یکی از پرطرفدارترین روش های کاشت به حساب می آید ( ناخن ژله ای).

شرایط نگهداری ناخن بعد از کاشت ناخن چیست؟

تصاویر زیبا از کاشت ناخن

ناخن های شما پس از انجام دادن کاشت بطور ماهانه احتیاج به ترمیم دارند. چون ناخن های خودتان رشد می کنند و بلند میشوند و از ریشه ناخن ها ظاهری نامناسب پیدا می کنند. بدین دلیل شما باید ماهی یکبار و در نهایت پس از گذشت ۴۰ روز بر روی ناخن هایتان ترمیم انجام دهید.

لوازم مخصوص برای کاشت ناخن

سوهان برقی دستگاهی برای کاشت ناخن است

  • ضد قارچ
  • تاپ کات یا تاپ شاین
  • تیپ های مصنوعی
  • پودر کاشت ناخن
  • پرایمر کاشت ناخن
  • باندر ژل
  • ناخن گیر( برای یکدست کردن ناخن ها)
  • نیپر
  • ژل اصلی کاشت
  • سوهان برقی ناخن
  • دستگاه UV:دستگاه لامپ اشعه دار برای خشک شدن کاشت ژل و ژلیش ناخن
  • قلم کاشت
  • سوهان دستی
  • لیکوئید کاشت ناخن
  • کاتر
  • عقب زن
  • پلیش
  • پاک کننده ناخن

انواع روش های کاشت ناخن

کاشت ناخن پودری 

کاشت ناخن پودری از نظر زیبایی و مقاومت رتبه اول را بخود اختصاص داده است. در کاشت ناخن پودری ابتدا ناخن مصنوعی که همان تیپ است از اوایل ناخن طبیعی می چسبد و به اندازه  دلخواه کوتاه می شوند. بعد از آن مواد به ضد قارچ و در آخر به مواد کاشت آغشته می شوند. پس از اتمام کار، ناخن ها به سوهان کاری دقیق و فراوان احتیاج دارند. به همین علت این روش به افرادی که وقت و حوصله این روش را ندارند توصیه نمی شود زیرا کاشت ناخن پودری بسیار زمان بر است.

کاشت ناخن قالبی

تصاویر نمونه از کاشت ناخن

در نوع کاشت قالبی كه نوع بی كیفیت و در عین حال آسوده ترین کاشت ناخن می باشد باید ناخن ها كمترین تماس را با آب داشته باشند. معمولا کاشت قالب به افرادی كه زمان كمتری برای رسیدگی به ناخن هایشان دارند توصیه می شود. کاشت قالب به افرادی كه ناخن های بسیار پراكنده و متفاوت از هم دارند توصیه نمی شود. چون این ناخن ها قالبی هستند و باید تمام ناخن های دو دست یك شكل باشند.

کاشت ناخن ژله ای

در صورتیکه شما در آب و هوای مرطوب و شرجی زندگی می کنید، ناخنی ظریف و براق میخواهید ، از حساسیت یا ناراحتی تنفسی( بیماری آسم) رنج می برید و اگر بدون استفاده از دستکش شست و شو زيادي در روز انجام می دهید، میتوانید بدون هیچ ضرری از کاشت ژل استفاده کنید.

کاشت ناخن میکس

همان طور که از اسمش معلوم است کاشت ناخن میکس ترکیبی از دو نوع کاشت پودری و ژله ای است. در این شیوه پس از ضد قارچ، کاشت پودری را انجام می دهید. پس از سوهان کشی فقط لایه ای از ژل را روی ناخن می گذارند و داخل دستگاه یووی خشک می کنند. کاشت ناخن میکس محکم، زیبا و نسبت به بقیه کاشت ها اندکی گران تر است.

کاشت ناخن با فرمر

فرمر یک ابزار با جنس کاغذی است که بر روی ناخن ها نصب می گردد و اجازه می دهد تا ناخن کار شما بتواند مواد را بر روی آن قرار داده و به ناخن شما شکل جدیدی بدهد. بر روی فرمر ها اندازه های مختلفی هم تعبیه شده است که کمک می کند تا ناخن کار بسته به سلیقه شما اندازه ناخن هایتان را به سادگی تعیین کند. در این روش هم از ژل و هم از پودر های رنگی می توان استفاده کرد.

کاشت ناخن اکلیلی

تصاویر از کاشت ناخن اکلیلی

این مدل از کاشت ناخن از مشتقات کاشت ناخن پودری بوده و با استفاده از اکلیل های مختلف در قسمت فرنچ ناخن ها، به طراحی دائم تا ترمیم بعدی ناخن ها اقدام می شود. این روش هم در گذشته بسیار محبوب بوده ولی به مرور زمان و با بوجود آمدن روش هایی مدرن تر، طرفداران خود را از دست داده است. 

کاشت ناخن دیپینگ

نوعی از کاشت ناخن وجود دارد که در آن از قلم استفاده نمی شود و برای انجام کار تنها از پودر و پرایمر استفاده می گردد. به این شکل که ابتدا بر روی ناخن پرایمر زده و سپس قسمتی از ناخن که می خواهیم به پودر آغشته گردد را داخل پودر کرده و خارج می کنیم و این مراحل را تکرار می کنیم تا به نتیجه نهایی برسیم. نکته مهم اینجاست که هر بار باید تا زمانیکه پرایمر خیس بوده و خشک نشده به سرعت ناخن را داخل پودر برده و خارج کنید. در آخر زمانیکه به ضخامت دلخواه رسیدیم شروع به سوهان کشی ناخن می کنیم.

 کاشت ناخن بیبی بومر یا کاشت هایلایت

تصاویر کاشت ناخن هایلایت

در روش کاشت ناخن بیبی بومر همزمان از دو رنگ  برای قسمت رشه و نوک ناخن استفاده می شود. البته این دو رنگ باید با هم ادغام شود و هیچ مرزی بین آن ها مشخص نباشد تا حالتی تنالیته ایجاد شود. به همین علت با ایجاد رنگ تیره و روشن و تنالیته به این روش، کاشت هایلات می گویند. سطح ناخن را یک لایه ژل بیس برای زیرسازی و اماده سازی ناخن زده و برای خشک شدن آن باید دست را درون دستگاه UV قرار دهیم.  بعد از آن با استفاده از پودر بومر سفید رنگ در نوک ناخن ها مواد را گذاشته و به سمت ریشه حرکت می دهیم.

رنگ سفید  از نوک ناخن به سمت ریشه باید کمتر شده و به صورت محوتر باشد. سپس از پودر هلویی از ریشه ناخن شروع کرده و به سمت ناخن مواد را می گذاریم. در این مرحله رنگ هلویی باید از سمت ریشه پررنگ تر و ب سمت نوک ناخن کمرنگ و محوتر شود. ناخنگار باید برای محو مرز بین این دورنگ مهارت کافی داشته باشد. بعد پس از خشک شدن در دستگاه یو وی، مرحله سوهان کاری انجام می شود. و در پایان لایه ای از تاپ کات را روی ناخن ها می زنیم تا رنگ ناخن ها براق و زیبا باشد.

کاشت ناخن پا

عده ای از خانم‌ها علاقه دارند که ناخن های پایشان مرتب و تمیز باشد. کاشت ناخن پا یکی از اقداماتی است که میتوانید انجام دهید. اما کاشت ناخن پا به دلیل رشد کم تر ناخن های پا، کم تر به ترمیم نیاز پیدا می کند. اما رعایت بهداشت در این زمان بیش از هر موقع ديگر اهمیت پیدا می کند.

عوامل ترک خوردن مواد کاشت ناخن

در صورتیکه کاشت ژله ای باشد معمولاً در مکان خشک ترک می خورد. در حالتی که کاشت پودری باشد یا کم تر از حد مواد گذاشته اید و با کار های روزمره خانه اسیب پذیر شده یا زیاد سوهان کشی نموده اید و مواد نازک شده یا مواد پودرتان مرغوب نیست یا قلموی تان خوب به لیکویید اغشته نشده و پودرتان خوب خیس نشده و جذب صدف نشده احتمال خشک شدن و خراب شدن آن زیاد است.

دلیل های بسیار است، ولی در صورتیکه مراحل را به دقت انجام دهید مواد نه ترک می خورد و نه می شکند. در کاشت ناخن، موادگیری مهم ترین بخش ترمیم یا کاشت است و احتیاج به تمرین بسیار دارد.

چه افرادی نباید کاشت ناخن انجام دهند؟

ابزار کاشت ناخن و مواد کاشت ناخن را باید شناخت و زیر نظر متخصص این کار را انجام داد

۱- خانم های باردار

۲- افراد مبتلا به بیماری عفونی و قارچی نباید کاشت ناخن انجام دهند برای این که این کار سبب تشدید بیماری آنها می شود.

۳- افرادی که ناخن های نازک و شکننده ای دارند.

۴- افرادی که مستعد عفونت هستند و سیستم دفاعی بدن ضعیفی دارند بهتر است کاشت ناخن را انجام ندهند.

مزایای کاشت ناخن

  • کاشت ناخن برای افرادی که ناخن هایی با صدف بد فرم دارند بسیار مناسب بوده و میتوان فرمی بسیار زیبا و مطلوب به آنها ببخشد .
  • کاشت ناخن به علت ایجاد یک لایه محافظ روی صدف ناخن مانع شکستن ناخن دربرابر ضربه های احتمالی روزانه می شود. در نتیجه پوشش محافظ برای ناخن به حساب می اید.

معایب کاشت ناخن

عفونت های قارچی و بیماری های ویروسی از جمله عوارض شایع کاشت ناخن است

  • افزایش احتمال جدا شدن ناخن از بستر
  • مسمومیت و افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه (Lung cancer)
  • قارچ ناخن پس از کاشت
  • امکان عفونت باکتریایی هنگام ناوارد بودن ناخن کار
  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری اگزما
  • نرسیدن اکسیژن کافی به بافت زیر ناخن در طولانی مدت

ترمیم کاشت ناخن

شاید بعد از حدود ۲ تا ۳ هفته احتیاج باشد که به آرایشگاه یا تکنسین مراجعه کرده و کاشت ناخن خود را ترمیم کنید. بطور کل مرحله ی ترمیم شامل استفاده از مواد اکریلیک یا ژل برای ترمیم قسمت رشد کرده ی ناخن، سوهان کشیدن، پرکردن، پوشاندن و مالیدن روغن بر سطح ناخن است، به طوریکه ظاهر ناخن مجدداً به خوبی روز اول کاشت ناخن می شود. لطفا توجه داشته باشید که اگر کاشت ناخن ژله ای کردید، بعضی از انواع ژل ها مناسب ترمیم نیستند و باید کاملاً از سطح ناخن جدا شده و مجددا کاشت ناخن انجام داد.

نکات ایمنی پس از کاشت ناخن

آشنایی با نکات مهم درباره کاشت ناخن

۱- مراقبت کنید تا به ناخن های تان ضربه ای وارد نشود.

۲- حضور در آب استخر و حوضچه های عمومی میتواند باعث تشدید امکان بروز بیماری های قارچی در ناحیه ناخن های کاشته شده شود.

۳- در کارهای روزانه هنگام استفاده از شوینده و آب تا حد امکان از دستکش استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *