عمل لیپوماتیک (یکی از روش های حذف چربی) چیست؟

اگر از اضافه وزن رنج برده و از تمامی روش‌ها برای کاهش وزن ناامید شده‌اید، ما اینجا هستیم تا به شما امیدی تازه ببخشیم. امروز شما را با جدیدترین راه‌حل علم پزشکی برای لاغری یعنی جراحی لیپوماتیک آشنا کرده و به شما نوید لاغری بی‌دردسر را می‌دهیم. پس از بررسی کامل عمل لیپوماتیک، به سراغ موارد دیگری ازجمله عوارض، مزایا، نحوه‌ی اجرا و … خواهیم رفت.

عمل لیپوماتیک چیست؟

جراحی لیپوماتیک، شباهت زیادی به لیپوساکشن دارد. با این حال تکنولوژی مورد استفاده در آن، تفاوت بسیار زیادی با جراحی لیپوساکشن دارد.

لیپوماتیک روشی پیشرفته برای برداشتن چربی اضافی از ناحیه‌های خاص بدن همچون شکم، باسن، ران، بازو و گردن است. طی این فرآیند، ناحیه موردنظر دچار تغییر شکل یا اصلاح می‌شود. در عمل جراحی لیپوماتیک به‌طور معمول وزن زیادی از بین نرفته و اگر اضافه وزن بیش‌ازحد دارید، جراحی بای‌پس معده مناسب شماست.

جراحی بای‌پس معده، راهی مطمئن برای کاهش وزن است. در این عمل، سایز معده کوچک شده و میزان جذب کالری در بدن فرد کاهش می‌یابد. بدین صورت وزن کاهش می‌یابد. ما در مطلب «انواع بای‌پس معده و عوارض آن» این عمل را به‌طور تخصصی و کامل توضیح دادیم.

جراحی لیپوماتیک مناسب چه افرادی است؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، جراحی لیپوماتیک برای افراد چاق با درصد چربی بالا مناسب نیست. به عبارت دیگر، این روش فقط برای افرادی مناسب است که BMI (شاخص توده بدنی) آنها کم‌تر از 30 است.

اگر BMI شما بیش‌تر از 30 باشد احتمالا پزشک، شما را از انجام لیپوماتیک منع خواهد کرد. چرا که این عمل، تغییر چشم‌گیری در شکل بدن شما ایجاد نمی‌کند. با این حال، اگر BMI شما کم‌تر از 30 است، این روش به‌طور معجزه‌آسایی در کاهش چربی اضافی موثر بوده و تفاوت قابل‌توجهی در ظاهر بدن شما ایجاد خواهد کرد. بنابراین، لیپوماتیک راهی برای کاهش وزن شدید نیست.

لیپوماتیک روی کدام اندام‌ها اجرا می‌شود؟

می‌توان از این جراحی، برای کم کردن چربی در ناحیه‌های زیر استفاده کرد.

  • لاغری غبغب
  • لاغری بازو
  • سینه
  • شکم
  • پهلو
  • کمر
  • ران
  • باسن
  • ناحیه زیر شکم

کم کردن چربی در این ناحیه‌ها با درصد موفقیت بسیار بالایی همراه است.

نحوه اجرای عمل لیپوماتیک

در روش لیپوماتیک، از فناوری اولتراسونیک استفاده شده و همین موضوع آنرا از لیپوساکشن متمایز می‌کند. با استفاده از این فناوری، سلول‌ها شکسته می‌شوند. با بهره‌گیری از تکنولوژی اولتراسونیک، یک لوله کانولا بافت‌های چربی داخل بدن را از بین می‌برد. در حین اجرای این روش، نه عروق و نه سلول‌های چربی آسیب نمی‌بینند. با بهره‌گیری از این فناوری، سلول‌های چربی بدون هیچ‌گونه آسیبی از درون بدن مکیده می‌شوند.

در عمل لیپوماتیک، چربی بدون هیچ‌ آسیبی به بافت پوست از بدن خارج می‌شود

 نکته جالب در روش لیپوماتیک این است که امکان استفاده مجدد از سلول‌های چربی برای پر کردن برخی از ناحیه‌های بدن مثل سینه، صورت، لب و … وجود دارد. پزشک می‌تواند سلول‌های چربی شما را به قسمت‌های دیگری از بدن تزریق کند.

عوارض جانبی لیپوماتیک

اگرچه جراحی لیپوماتیک، یک عمل کم‌خطر است اما این موضوع به‌ معنای بی‌خطر بودن آن نیست. هر ادعایی برخلاف آن، دروغ است چرا که تمامی جراحی‌های بزرگ همراه با عوارض جانبی هستند. خطر عوارض جانبی در این عمل با حجم عمل و مهارت‌های پزشک مرتبط است.

عوارض جانبی این عمل در برخی افراد متفاوت است. با این حال، بهتر است از آنها آگاه باشید و از پزشک خود اطلاعاتی را نسبت به این عمل کسب کنید. به‌عنوان مثال اگر به هر دارویی حساسیت دارید، حتما این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید. همچنین بهتر است قبل از اجرای عمل آزمایش داده تا پزشک شما آنرا بررسی کند.

تورم و التهاب

 تورم و التهاب برای بهبود یافتن به چندین ماه زمان نیاز دارند. درصورتی که تورم و التهاب تا 6 ماه برطرف نشد، نگران نباشید چرا که امری طبیعی است. درصورت برطرف نشدن التهاب پس از 6 ماه، به پزشک مراجعه کنید. همچنین ممکن است در این مدت، مایعاتی از برش‌ها ترشح شوند.

کبودی

 کبودی‌ها نیز برای بهبود یافتن و برطرف شدن، به چندین روز زمان نیاز دارند.

بی‌حسی

این احتمال وجود دارد که ناحیه آسیب‌دیده برای مدتی بی‌حس شود. نگران نباشید چرا که این اتفاق، امری موقتی است.

آسیب به عروق

این احتمال وجود دارد که به دلیل ارتعاشات شدید در طول جراحی، عروق شما آسیب ببینند.

واکنش آلرژیک

 این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که بیمار به یک داروی خاص حساسیت داشته باشد. اگر به دارویی حساسیت ندارید، نگران واکنش آلرژیک نباشید.

مشکلات کلیوی یا قلبی

تزریق یا مکش قادر به تاثیرگذاری بر سطح مایعات بدن بوده و همین موضوع منجر به بروز مشکلات کلیوی یا قلبی پس از جراحی می‌گردد.

ترومبوفلبیت

 با انجام این جراحی، احتمال ملتهب شدن رگ‌ها و تشکیل لخته‌ی خون وجود دارد. با بروز این اتفاق، عوارض بیش‌تری ایجاد می‌شود.

عفونت

 این مورد بین بیماران نادر است و به‌ندرت رخ می‌دهد. با این حال، این احتمال وجود دارد که عفونت را روی پوست خود مشاهده کنید. درصورت مشاهده عفونت، حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین بهتر است با استفاده از دستگاه‌های تب‌سنج، بدن خود را نسبت به عفونت کردن چک کنید.

تغییر حالت پوست

 اگر پوست شما خاصیت ارتجاعی مناسبی نداشته باشد، احتمال پژمرده، موج‌دار یا برآمده شدن آن وجود دارد. خوشبختانه در این مورد، تکنولوژی بازهم به کمک انسان آمده و می‌توانید از تغییر حالت پوست خود جلوگیری کنید. با بهره‌گیری از دستگاه‌های میکرودرم، خاصیت ارتجاعی پوست شما تقویت می‌شود.

سوراخ در اندام‌های داخلی

 این مورد در بین بیماران امری نادر است و به‌ندرت در بین آنها دیده می‌شود. همچنین احتمال بروز این مورد، به مهارت پزشک نیز بستگی دارد.

آمبولی ریه

با انجام نادرست این عمل، چربی وارد رگ‌های خونی شده و به ریه‌ها می‌رسد. همین موضوع گردش خون در ریه را متوقف کرده و به مرگ منجر می‌شود.

آدم ریوی

بیماری آدم ریوی زمانی رخ می‌دهد که مایع اضافی در ریه‌ها جمع شود. با انجام نامناسب عمل جراحی لیپوماتیک، چربی در کیسه‌های هوایی ریه‌ها جمع شده و تنفس را دشوار می‌کند. همچنین در بیش‌تر موارد، مشکلات قلبی منجر به بروز آدم ریوی می‌شود.

واکنش آلرژیک

درصورتی که به برخی داروها یا مواد مورد استفاده در این عمل حساسیت داشته باشید، احتمال بروز واکنش آلرژیک وجود دارد.

سوختگی پوست

برش پوست و حرکت کانولا منجر به سوختگی اصطکاکی پوست یا اعصاب می‌شود. این مورد به‌ندرت در بین افراد رخ داده و امری نادر است.

افت شاخص توده بدنی

 این احتمال وجود دارد که پس از عمل، شاخص توده بدنی (BMI) شما با افت شدید مواجه شده و به زیر 30 برسد. با رخ دادن چنین اتفاقی، خطر ابتلا به دیابت وجود دارد. می‌توانید برای تست قند خون خود از دستگاه‌های مختلف استفاده کنید.

مزایای عمل لیپوماتیک

همانطور که پیش‌تر گفتیم، بزرگ‌ترین مزیت جراحی لیپوماتیک، کم‌خطر بودن آن نسبت به جراحی لیپوساکشن است. با این حال این تنها مزیت این جراحی نیست و این جراحی محبوب، مزایای زیادی دارد. در ادامه این مزایا را مطرح خواهیم کرد.

یکنواختی چربی

با اجرای این عمل، ناهمواری چربی در بدن ایجاد نمی‌شود. دستگاه‌های مکنده در این عمل چربی را به‌خوبی از زیر پوست خارج کرده و بدین صورت بدنی یکنواخت و خوش‌فرم خواهید داشت.

زمان ریکاوری کوتاه

این عمل به زمان زیادی برای ریکاوری نیاز ندارد. ریکاوری مناسب لیپوماتیک طی یک هفته انجام می‌شود.

استفاده از بی‌حسی موضعی

در این عمل، هیچ‌گونه نیازی به بی‌هوشی بیمار نبوده و پزشک می‌تواند از بی‌حسی موضعی استفاده کند. در واقع یکی از بزرگ‌ترین مزایای این عمل، قابلیت استفاده از بی‌حسی موضعی است.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای عمل لیپوماتیک، عدم نیاز به استفاده از بی‌حسی موضعی است

برخلاف لیپوماتیک، برای اجرای عمل لیپوساکشن نیاز به بی‌هوشی وجود دارد.

ترشحات کم

احتمال بروز تورم و ترشحات در این عمل، بسیار پایین‌تر از سایر جراحی‌ها است.

عدم نیاز به بستری شدن

پس از اجرای این عمل سبک و فوق‌العاده، فقط یک روز در بیمارستان بستری شده و پس از این یک روز مرخص می‌شوید.

آسیب کم‌ به بدن

این عمل، آسیب و خستگی بسیار کمی به بدن وارد کرده و بدین صورت، بسیار راحت‌تر از دیگر جراحی‌ها است.

درد کم

یکی از بزرگ‌ترین مزایای لیپوماتیک، درد کم آن نسبت به سایر عمل‌ها ازجمله عمل لیپوساکشن است. با اجرای این عمل درد زیادی را تجربه نخواهید کرد.

تکنولوژی هوشمند

یکی دیگر از مزایای این جراحی، هوش‌مند بودن تکنولوژی آن است. در طی این جراحی، وقتی سیستم با ناحیه فاقد بافت چربی مواجه شود، عمل را متوقف کرده تا آسیبی به عروق و بدن وارد نشود.

مراقبت های قبل از جراحی لیپوماتیک

برای اجرای موفقیت‌آمیز این عمل شگفت‌انگیز، بهتر است اقدامات زیر را به‌طور دقیق انجام دهید.

  • حداقل 2 هفته قبل از جراحی، کشیدن سیگار و نوشیدن الکل را متوقف کنید.
  • تاریخچه پزشکی خود را فهرست کرده و اگر به دارویی حساسیت دارید، حتما آنرا به پزشک اطلاع دهید.
  • مصرف نمک را قبل و بعد از جراحی کاهش دهید.
  • دو هفته قبل از جراحی مصرف هرگونه گیاه یا ویتامین را متوقف کنید.
  • دو هفته قبل از جراحی، از مصرف ایبوپروفن یا آسپرین خودداری کنید.
  • یک نفر همراه خود داشته باشید که در شبانه‌روز اول عمل در کنار شما باشد.

مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک

برای اینکه ریکاوری خود را به‌بهترین شکل انجام دهید، بهتر است اقداماتی که در ادامه ذکر می‌کنیم را به‌طور کامل انجام دهید.

  • تا 2 هفته بعد از جراحی، لباس مخصوص بپوشید. این مدت برای جراحی لیپوساکشن 6 ماه است.
  • اگر چربی را از پای خود خارج کردید، جوراب مخصوص پوشیده تا خطر آمبولی کاهش یابد.
  • از کمپرس گرم یا سرد در ناحیه جراحی شده استفاده نکنید.
  • 24 ساعت پس از عمل به حمام بروید.
  • تا 48 ساعت پس از عمل، با هواپیما جابه‌جا نشوید.
  • روغن و نمک را در وعده‌های غذایی خود به حداقل برسانید.
  • به مدت 2 هفته هیچ ورزشی انجام ندهید.
  • تا یک ماه خود را با آب گرم نشویید.

بهتر است این موارد را به‌خوبی رعایت کنید.

ریکاوری بعد از عمل لیپوماتیک

پس از طی کردن مراحل عمل لیپوماتیک، حالا نوبت ریکاوری بعد از عمل است. حس درد، تورم و کبودی در دوران ریکاوری از لیپوماتیک، امری طبیعی و عادی است. خوشبختانه، این عمل نسبت به سایر عمل‌ها دوره بهبودی کوتاه‌تری دارد. با این حال برای ریکاوری کامل، به یک هفته زمان نیاز دارید. با گذشت یک هفته، می‌توانید به زندگی عادی برگشته و فعالیت‌های خود را از سر بگیرید. همچنین پس از اجرای عمل باید یک روز در بیمارستان بمانید.

عوارض جانبی در هنگام ریکاوری از عمل لیپوماتیک

با انجام جراحی لیپوماتیک، به چند روز ریکاوری نیاز دارید. طی ریکاوری، احتمال بروز عوارض جانبی مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

  • تغییر در شکل یا خطوط بدن
  • بی‌حسی، کبودی، درد و تورم
  • بروز فرورفتگی، ناهمواری و موج در شکل پوست
  • عفونت
  • عدم تعادل مایعات
  • تغییر در رنگ پوست

با طی شدن مراحل ریکاوری، این عوارض جانبی از بین می‌روند.

خطرات در حین جراحی لیپوماتیک

همچون تمامی جراحی‌ها، لیپوماتیک نیز بی‌خطر نبوده و احتمال بروز خطراتی در هنگام عمل وجود دارد.

  • آسیب عصبی
  • شوکه شدن
  • سوختگی‌های ناشی از تجهیزاتی همچون اولتراسونیک
  • ایجاد زخم
  • سوراخ‌شدن اندام‌ها

هزینه جراحی لیپوماتیک

هزینه‌ی عمل لیپوماتیک در سرتاسر دنیا یکسان نیست. می‌توان گفت که اجرای این جراحی در هر قسمت از بدن قیمت خاص خود را داشته و با سایر نقاط بدن متفاوت است. با این حال، هزینه متوسط برای عمل لیپوساکشن در سرتاسر جهان حدودا 1700 هزار دلار است. می‌توانید از پزشک مناسب نسبت به هزینه‌ی جراحی یک نقطه خاص از بدن سوال کنید.

لیپوماتیک شکم

دو عمل محبوب لیپوماتیک، عمل لیپوماتیک شکم و پهلو هستند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم. در لیپوماتیک شکم، با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و تخصصی، بافت چربی زیر پوست شکسته شده و بدین صورت به بهترین شکل ممکن چربی از بدن خارج می‌شود.

قبل از اجرای عمل لیپوماتیک شکم، پزشک خطوطی برای برش‌ها روی ناحیه موردنظر ایجاد می‌کند

همچنین در عمل لیپوساکشن معده، سلول‌های چربی از ناحیه شکم به‌طور دائم حذف می‌شوند. پس از لیپوساکشن معده، بدن شما سلول‌های چربی کم‌تری (حدود 70 درصد) در ناحیه شکم خواهد داشت. در واقع به‌ همین‌ دلیل است که بسیاری از افراد برای حذف چربی شکم، از جراحی لیپوساکشن بهره می‌برند.

لیپوماتیک پهلو

در عمل لیپوماتیک پهلو، قبل از ورود لوله کانولا به ناحیه موردنظر، مایعی به آن ناحیه تزریق می‌شود. با حضور این مایع، چربی رقیق‌تر شده و به‌راحتی از بدن خارج می‌شود. بدین صورت آسیب کم‌تری به بافت پوست وارد شده و درد کم‌تری را تجربه خواهید کرد.

به‌خاطر این ویژگی‌ها بسیاری از افراد برای حذف چربی پهلو، از لیپوماتیک بهره برده و از اجرای عمل لیپوساکشن منصرف می‌شوند.

تفاوت لیپوماتیک و لیپوساکشن

لیپوساکشن روشی است که در آن، چربی از ناحیه‌های خاص بدن با استفاده از ساکشن برداشته می‌شود. همچنین لیپوساکشن با نام‌های لیپوپلاستی و کانتورینگ بدن نیز شناخته می‌شود. روش انجام این جراحی بدین صورت است که پزشک یک لوله‌ی نازک زیر پوست بیمار قرار داده و لوله به مناطقی که چربی بیش‌تری دارند حرکت می‌کند. لوله به این مناطق رسیده و چربی را از بدن خارج می‌کند.

نام دیگر عمل لیپوساکشن، لیپوپلاستی و کانتورینگ است

از سوی دیگر، لیپوماتیک یک دستگاه ایمن و مورد تایید سازمان غذا و دارو ایالات‌متحده است. در واقع لیپوماتیک تکنولوژی بهتری نسبت به جراحی لیپوساکشن دارد. همین موضوع برتری فاحشی بین این دو عمل ایجاد می‌کند. طی اجرای لیپوماتیک، برش کوچکی در نزدیکی ناحیه موردنظر ایجاد شده و سپس یک لوله نازک از این برش وارد بدن می‌شود.

پس از این مرحله، چربی اضافی با بهره‌گیری از تکنولوژی اولتراسونیک وارد لوله شده و به بیرون کشیده می‌شود. در حین اجرای این جراحی، آسیبی به ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی وارد نشده و می‌توان از بی‌حسی موضعی استفاده کرد. بسته به میزان چربی برداشته شده، اجرای این عمل می‌تواند چندین ساعت طول بکشد که معمولا بین 1 تا 4 ساعت است. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، تکنولوژی مورد استفاده در لیپوماتیک جدیدتر از تکنولوژی مورد استفاده در لیپوساکشن است. به همین دلیل، آسیب بافتی و درد کم‌تری در جراحی لیپوماتیک تجربه خواهید کرد.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، ما در این مطلب به بررسی کامل و تخصصی جراحی لیپوماتیک پرداختیم. عمل جراحی لیپوماتیک، مزایا و معایب زیادی دارد. اگر BMI شما زیر 30 قرار دارد، این عمل مناسب شماست. اگر قصد انجام این عمل را دارید، بهتر است تمام جوانب آنرا در نظر گرفته و به‌طور کامل از  نحوه‌ی اجرا، مزایا، معایب و … مطلع شوید. از شما عزیزان بابت به اشتراک‌گذاری مطالب تشکر می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *