رفتن به مطلب
آرایشی بهداشتی آکار

بایدها و نبایدهای داشتن ناخن‌های سالم


ارسال های توصیه شده

برای داشتن ناخن‌های قوی و سالم باید چه کنیم.

۱. دستانتان را خیلی تمیز نگه دارید

قبل از اینکه کاری انجام دهید، باید مطمئن شوید که ناخن‌ها و پوست اطراف آنها کاملا تمیز هستند. ابتدا لاک‌تان را با لاک‌‌پاک‌کن بدون استون پاک کنید (استفاده از هر محصول دیگری برای پاک کردن ناخن‌هایتان، آنها را خشک می‌کند). یکی از روش‌های تمیز کردن ناخن این است که مقداری صابون روی مسواک بزنید و سپس به‌آرامی روی ناخن‌ها و پوستتان بکشید. این کار، بدون نیاز به مواد شیمیایی (که باعث خشک شدن می‌شوند) یا لوسیون‌های گران‌قیمت، همهٔ آلودگی‌ها را تمیز می‌کند و پوست‌های مرده را برمی‌دارد.

 

۲. با ناخن‌هایتان با ملایمت رفتار کنید

ناخن‌ها حساس هستند. اگر آنها را به‌شدت مالش دهید، بیشتر در معرض عفونت قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از کارهایی که نباید انجام دهید، استفاده از سوهان‌های فلزی برای تمیز کردن زیر ناخن‌ها است. انجام بیش‌ازاندازۀ این کار می‌تواند صفحهٔ ناخن را از پوست جدا کند (اصطلاحا به آن اونیکولیز می‌گویند). جدا شدن ناخن از بستر آن، مشکلی رایج در افراد ۵۰ سال به بالا است. کشیدن سوهان فلزی به زیر ناخن می‌تواند باعث سفید و قوسی شدن سر ناخن‌ها هم بشود.

 

۳. ناخن‌‌ها را به‌شکل مرتب کوتاه کنید

کوتاه‌ کردن منظم برای مراقبت از ناخن ها مهم است؛ پس هر دو هفته یک بار، زمانی را برای کوتاه ‌کردن آنها اختصاص دهید.

 

۴. اولویت با سلامت ناخن‌ها است نه طولشان

بی‌شک ناخن‌های بلند زیبا هستند و نقش مهمی در زیبایی ناخن دارند، اما اگر ناخن‌هایتان مرتب می‌شکنند، بهتر است آنها را کوتاه نگه دارید (دست‌کم تا زمانی که بهبود پیدا کنند). ناخن‌های کوتاهی که به‌شکل گرد، سوهان کشیده شده باشند مرتب‌تر به نظر می‌رسند و رسیدگی‌شان راحت‌تر است و می‌توانید بدون نگرانی فقط به فکر قوی‌تر کردن‌شان باشید. تا وقتی که ناخن‌ها همه هم‌اندازه و مرتب باشند، زیبا هستند.

 

۵. همیشه یک سوهان ناخن دم دست داشته باشید

مراقبت از ناخن ها - سوهان کشیدن ناخن

اگر کارتان به شکلی است که احتمال شکستن ناخن‌ها زیاد است، همیشه سوهان به همراه داشته باشید تا هر لحظه بتوانید لبه‌های شکسته را سوهان بکشید. بهترین راه برای انجام این کار این است که همیشه سوهان را فقط به یک طرف بکشید تا ناخن‌‌هایتان نرم‌تر شوند. شاید سوهان‌های سنباده‌ای بیشتر باعث زبر شدن و شکستن گوشه‌های ناخن‌هایتان بشوند. سعی کنید به‌جای آنها از سوهان‌های شیشه‌ای یا کریستالی استفاده کنید. سوهان‌های شیشه‌ای لبه‌های ناخن را نرم‌تر می‌کنند و می‌توانند برای قسمت‌های شکسته و ضعیف‌تر ناخن استفاده شوند.

 

۶. از ابزار مراقبت از ناخن ها به‌خوبی مراقبت کنید

ضدعفونی کردن ابزار مراقبت از ناخن ها هم به‌اندازه تمیز کردن بُرس‌های آرایشی اهمیت دارد. دلیلش هم ساده است: خلاص شدن از شر باکتری‌ها. برای اینکه ناخن‌هایتان را تمیز نگه دارید، بهتر است ابزارهای مراقبت از ناخن ها را با آب و صابون بشویید و سپس آنها را با الکل مالشی تمیز کنید و فراموش نکنید سوهان‌های ناخن‌تان را هر چند وقت یک بار عوض کنید.

 

۷. پوست اطراف ناخن را نکنید

مراقبت از ناخن ها - گوشه گیری ناخن

پوست اطراف ناخن وظیفۀ مهمی دارد: این پوست‌ها ناخن را در بسترش محکم نگه می‌دارند. پس وقتی آنها را بر می‌دارید، مهرهٔ محافظ ناخن‌ها را حذف می‌کنید و درنتیجه، ناخن‌هایتان را درمقابل باکتری و عفونت‌ آسیب‌پذیر می‌کنید. هر‌قدر به این پوسته‌ها دست نزنید، بیشتر به ناخن‌هایتان لطف می‌کنید. مراقبت از پوسته‌ها باعث کاهش پوسته‌های آویزان کنار ناخن‌ها می‌شود (این پوست‌ها را نیز نباید بکنید، زیرا این کار باعث افزایش احتمال عفونت می‌شود).

اگر عادت دارید پوست‌های اطراف ناخن را بکنید، پیشنهاد می‌کنیم که هفته‌ای یک بار، بعد از حمام، این پوست‌ها را به‌آرامی با چوب خلال‌دندان کنار بزنید و سپس آنها را با روغن مخصوص ناخن یا کرم‌های لوسیونی ماساژ دهید.

 

۸. با لاک پوششی پایه، از ناخن‌هایتان مراقبت کنید

اگر عادت دارید ناخن‌هایتان را خودتان لاک می‌زنید، شاید معمولا از لاک پوششی پایهٔ ناخن استفاده نمی‌کنید، درحالی‌که این کار لاکتان را یکدست می‌کند. اگر می‌خواهید ناخن‌هایتان را طراحی یا فرنچ کنید، بهتر است بعد از هر لایه لاک، یک لایه لاک پوششی بزنید تا ناخن‌هایتان براق‌تر به نظر برسند و طرح‌تان ماندگارتر شود.

 

۹. برچسب روی لاک‌هایتان را بخوانید

درست مانند برندهای متفاوت لوازم آرایش و محصولات مراقبت از پوست، همهٔ برندهای مراقبت از ناخن ها کیفیت یکسانی ندارند؛ پس حتما سعی کنید محصولات و برندهای مطمئن را تهیه کنید، زیرا مواد شیمیایی موجود در محصولات نامرغوب باعث شکنندگی، پوسته‌پوسته شدن و ترک خوردن ناخن‌ها می‌شوند.

 

۱۰. از لاک پوششی روی ناخن برای جلوگیری از رگه شدن ناخن‌ها استفاده کنید

لاک پوششی برای زیباتر و درخشان‌تر شدن لاک و ناخن‌ها مهم است. متخصصان پوست توصیه می‌کنند هر ۳ روز یک بار از لاک پوششی استفاده کنید تا از رگه‌رگه شدن ناخن‌ها جلوگیری کنید و برق ناخن‌هایتان را ماندگارتر کنید.

 

۱۱. از کاشت ژل یا اکریلیک بپرهیزید

مراقبت از ناخن ها - ژلیش

بیشتر متخصصان مراقبت از ناخن‌ ها و پوست، کاشت ژل یا اکریلیک را پیشنهاد نمی‌کنند؛ زیرا با اینکه این روش‌ها ماندگار هستند، فشار زیادی بر ناخن می‌آورند. اما اگر مصمم هستید که از این روش‌ها استفاده کنید، به‌کمک شیوه‌های خاصی می‌توانید آسیب‌هایشان را کاهش دهید.

مشکل اصلی در کاشت ژل، قرار گرفتن ناخن‌ها در معرض اشعهٔ UV برای خشک شدن ژل است. این کار می‌تواند به پوست زیر و اطراف ناخن آسیب برساند و باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان شود. برای کاهش خطر می‌توانید قبل از قرار دادن دست‌تان زیر دستگاه UV، کرم ضد آفتاب با اس.پی.اف ۳۰ تا ۵۰ به دست‌تان بزنید یا از دستکش‌های مخصوصی استفاده کنید که قسمت ناخن‌هایشان باز است تا بقیۀ قسمت‌های دستتان از آسیب‌های UV در امان بمانند.

 

۱۲. به ناخن‌هایتان استراحت بدهید

طراحی‌ ناخن با رنگ‌های شاد و طرح‌های ظریف را برای آخر هفته‌ها بگذارید و در طول هفته فقط از همان لایهٔ پوششی یا برق ناخن استفاده کنید. متخصصان مراقبت از ناخن می‌گویند که اگر پشت سر هم لاک بزنید و ناخن‌ها را طراحی کنید، آنها به‌مرور زمان خشک و زرد و حتی ضعیف می‌شوند. استفاده بیش‌ازاندازه از لاک‌پاک‌کن‌ها هم باعث خشک و ضعیف شدن ناخن‌ها می‌شود. شاید گاهی طبیعی بودن ناخن‌ها دقیقا همان چیزی است که برای مراقبت از ناخن ها به آن نیاز دارید.

 

۱۳. دست‌ها و ناخن‌هایتان را به‌صورت مرتب مرطوب کنید

شاید بدون زدن کرم نرم‌کننده به صورت‌تان شب‌ها به رختخواب نمی‌روید؛ پس چرا نباید به همین اندازه به ناخن‌هایتان توجه کنید؟ ترکیب روغن آووکادو و روغن بادام می‌تواند ناخن‌ها و پوست‌های اطراف آنها را تقویت کند و مرطوب نگه دارد، اما هر نوع روغن مغذی دیگر نیز برای مرطوب نگه داشتن ناخن‌ها مفید است.

 

۱۴. هنگام ظرف شستن از دستکش استفاده کنید

هر وقت از مواد شیمیایی استفاده می‌کنید (چه برای باغبانی، چه برای ظرف شستن)، حتما از دستکش‌های لاستیکی، وینیل یا پلاستیکی استفاده کنید. ظرف شستن با آب داغ و مایع ظرف‌شویی بدون دستکش، ناخن‌هایتان را ضعیف می‌کند. در هنگام انجام کارهایی مانند باغبانی هم به‌ این دلیل که گل و خاک زیادی لای ناخن‌ها می‌رود، تمیز کردن‌شان دشوار می‌شود. به همین شکل در روزهای سرد زمستانی هم با پوشیدن دستکش از ناخن‌هایتان مراقبت کنید و اجازه ندهید مواد مرطوب‌کننده‌ای که به دست‌هایتان زده‌اید، به هدر برود.

۱۵. غذاهای غنی از پروتئین بخورید

ناخن‌های شما از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند؛ پس بهبود رژيم غذایی همان‌قدر که در شفافیت پوست و درخشش موها اثر دارد، به تقویت ناخن هایتان هم کمک می‌کند. افزودن ویتامین ها و مکمل‌هایی مانند بیوتین، ویتامین ای و روغن ماهی یا مصرف خوراکی‌هایی مانند مغزها، ماهی و حبوبات، سلامت ناخن‌هایتان را تضمین می‌کند.

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...