رفتن به مطلب
آرایشی بهداشتی آکار

13 روش برای مراقبت از سلامت و زیبایی پوست


ارسال های توصیه شده

ی‌شک همه دوست دارند پوست زیبایی داشته باشند اما در میان خانم‌ها مراقبت و حفظ زیبایی پوست از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای اینکه پوستی سالم و زیبا داشته باشید باید از آن مراقبت کنید. در ادامه چند روش عالی برای مراقبت از پوست را معرفی کرده‌ایم.

چرا مراقبت از پوست مهم است؟

پوست، نوعی سپر دفاعی است که ما را در برابر انواع میکروب ها و بیماری ها محافظت می کند. علاوه بر وظایف متعدد، پوست باعث کنترل دمای بدن و بهبود گردش خون می شود. به همین اعتبارست که مراقبت پوست، ضرورت فراوانی یافته است. بویژه آنکه پوست با جمال و کمال ظاهری ما ارتباط تنگاتنگی دارد.

مراقبت از پوست

روش‌های مراقبت از پوست

ما در این مطلب از سایت زوم لایف، روش‌ها و نکاتی را توضیح داده‌ایم که با رعایت آنها می‌توانید به حفظ زیبایی و سلامت پوست خود کمک کنید.

1. ریسک استفاده از روش‌های نامناسب

اگر برای مراقبت از پوست خود در اینترنت جستجو کنید، روش‌های متفاوتی را خواهید دید که شاید همه‌ی آنها برای شما مناسب نباشد.

  • دکتر تریسی ایوانز (Dr. Tracy Evans) متخصص پوست معتقد است بسیاری از مواردی که در آشپزخانه شما وجود دارد و از آن استفاده می‌کنید، پوست شما را خراب می‌کند و شما نیز ممکن است مستعد حساسیت به مواد مختلف باشید.
  • دکتر استا کرونبرگ (Dr. Esta Kronberg) معتقد است، استفاده از لیمو پوست شما را به نور خورشید حساس‌تر سازد که باعث بروز لک یا تاول می‌شود.

قبل از اینکه چیزی را به روی صورت خود بمالید و یا به صورت از آن استفاده کنید. حتماً آنرا به مدت چند روز بر روی بازوی خود بچسبانید و با پلاسیک روی آنرا بپوشایند. فقط در صورت مشاهده نکردن عارضه‌های منفی است که می‌توانید از آن بر روی صورت خود استفاده کنید.

2. مواد آرایشی بی‌کیفیت را استفاده نکنید

مواد آرایشی یا انواع کرم‌های بی‌کیفیت موجب مسدود شدن منافذ پوست شما خواهد شد. در این حالت پوست به تکاپو افتاده و ظهور انواع جوش‌ها، نتیجه نهائی این اشتباه است. همواره از صابون‌های قابل اعتماد استفاده کنید. پوست خود را در صبح و شب با آب بشوئید.

3. به خواب و استراحت اهمیت دهید

خواب و استراحت دو فاکتور ضروری برای همگان و بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که برخی تصور می‌کنند. روزانه فرصتی را برای استراحت و تنفس بشکل صحیح اختصاص دهید. 7 ساعت را برای خواب عمیق در نظر بگیرید. از ورزش بویژه یوگا غافل نشوید زیرا تمرینات یوگا زمینه خواب سالم و عمیق را فراهم می‌کنند و طبعاً این فرایند به سلامت پوست شما کمک می‌کند.

4. تغذیه پوست را جدی بگیرید

انواع روغن‌های گیاهی ارگانیک و طبیعی تاثیری اعجاب آور بر پوست دارد. گزینه‌های متعددی برای انتخاب وجود دارد. از روغن تصفیه شده اسای بری گرفته تا روغن نارگیل و زیتون ... از این روغن‌ها به هنگام صبح و شب به منظور پاکیزه سازی پوست استفاده کنید. پوست شما روزانه به کرم مرطوب کننده نیز احتیاج دارد. میوه و سبزیجات نیز نقش مهمی در تغذیه پوست ایفا می‌کند.

5. استفاده از گندم و جو به عنوان شوینده پوست

اگر رتینوئیدهای مضر در محصولات زد چروک، پوست شما را حساس کرده است، شوینده خود را با یک ماسک ترکیب پوره جو و عسل عوض کنید. محتویات زد برافروختگی پوره جو و عسل، خواص ضد عفونی نیز دارند. اسید لاکتیک درون ماست نیز به عنوان یک لایه بردار خنک عمل می‌کند. له کردن دانه‌های گل آفتابگردان بر اثرگذاری آن می‌افزاید، چرا که روغن آزاد شده از دانه‌های آفتابگردان برای مرطوب کردن پوست هنگام استفاده از این ترکیب لازم است.

ترکیب ماسک پوره جو و عسل

  • یک قاشق غذاخوری عسل گرم؛
  • یک قاشق غذاخوری پوره جو؛
  • یک قاشق غذاخوری دانه آفتابگردان؛
  • دو قاشق غذاخوری ماست.

روش استفاده از ماسک پوره جو و عسل

پوره جو و دانه آفتابگردان را با هم مخلوط کنید، این مخلوط را با عسل گرم و ماست ترکیب کنید. آنرا بر روی صورت، گردن و سینه خود بمالید و پس از 3 دقیقه با آب گرم شسشتو دهید.

6. ماسک شکر برای شفاف کردن پوست

ماسک لایه بردار شکر و حمام آب گرم یک مکمل بسیار خوب برای زیبایی پوست‌های شما است. ماسک شکر برای لایه برداری پوست و برداشتن پوست‌های مرده از سطح آن و داشتن پوستی شفاف مناسب است.

ترکیب ماسک شکر

  • سه قاشق آب گرم؛
  • دو قاشق غذاخوری شکر؛
  • یک پیمانه روغن زیتون یا روغن نارگیل.

دکتر جسی چیونگ (Dr. Jessie Cheung) می گوید: اضافه کردن عسل و پوره جو به این محلول می‌تواند روش بهتری برای مطلوب کردن و آرام ساختن پوست باشد.

روش استفاده از ماسک شکر

شکر را در آب گرم بریزید تا حل شود و بعد یک پیمانه روغن زیتون یا روغن نارگیل را به آن اضافه کنید. مطمئن شوید که دانه‌های ریز آن حل شده باشد تا آسیبی به پوست شما وارد نکند. آن را روی صورت خود بمالید و پوستتان را با آن ماساژ دهید و پس از چند دقیقه با آب گرم شسشتو دهید.

7. چای سبز برای بهبود التهاب پوست

دکتر آوا شمبن (چای سبز به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند و آب گل رز خاصیت ضد برافروختگی دارد. هنگامی که پوست قرمز شده مانند آنچه در بیماری درماتیت (Dermatitis) و یا بیماری پسوریازیس (Psoriasis) پوست خشک و ملتهب می‌شود، عموماً برافروختگی و ورم زیادی وجود دارد. این ها سیستم طبیعی بدن را برای کمتر کردن آسیب به سلول‌ها مراقبت می‌کنند.

برای درست کردن این بخار دو عدد چای کیسه‌ای سبز را در نیمی از یک لیوان آب جوش به مدت پانزده دقیقه نگه دارید و پس از آن چای کیسه‌ای را بیرون آورده و آب گل رز را در آن مخلوط کنید. برای استفاده سعی کنید از یک افشانه استفاده کنید و باقی آن را در یک شیشه دربسته نگه دارید.

8. شیر برای پوست ورم کرده (آسیب دیده)

شیر کم چرب یه روش قدیمی برای پوست‌های ورم کرده است. مقداری گاز استریل و یا یک پارچه را درون شیر خیس کرده و آنرا مچاله نمایید و بر روی محل درد بگذارید.

9. روغن نارگیل به عنوان مرطوب کننده پوست

یکبار هم که شده از روغن نارگیل استفاده کنید تا به خاصیت فوق العاده آن پی‌ببرید. روغن نارگیل، نرم کننده و ضد ورم پوست است. روغن نارگین درون شیشه جامد بنظر می ‌رسد اما با قرار گرفتن بر روی پوست، با حرارت بدن ذوب شده و به مایع تبدیل می‌شود. به عقیده دکتر چیونگ روغن نارگیل یه مرطوب کننده طبیعی، عالی و خانگی است و نباید آنرا فراموش کرد.

10. سفیده تخم مرغ و برطرف کردن جای لک و جوش

سفیده تخم مرغ و ماست ترکیب بسیار موثری برای پاک کردن لک و جای جوش صورت هستند. به گفته دکتر شمبن اسید لاکتیک درون ماست، چرک روی لک‌ها را شل کرده و سفیده تخم مرغ به عنوان لکه بر، آنرا خالی می‌کند. اضافه کردن مقداری آووکادو، رطوبت این ترکیب را افزایش می‌دهد و از برافروختگی جلوگیری می‌کند.

این ماسک صورت تمیز کردن صورت را با ترکیبی از سفیده تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری ماست به همراه نیمی از یک آووکادو بسازید. ترکیب را 10 دقیقه بر روی صورت خود نگه داشته و سپس شستشو دهید.

11. شیر و ماست برای پوست های خشک

پوست خشک و آسیب دیده از رتینوئیدها، خورشید، آفتاب سوختگی و باد، نیازمند مراقبت بیشتر است. از شیر استفاده کنید زیرا پروتئین درون شیر مدتی روی پوست باقی می‌ماند و پوست شما برای مدت بیشتری چرب خواهد ماند. با ترکیب شیر و ماست و مقداری عسل می‌توانید ماسک تهیه کنید تا از خشکی پوست شما تا حد زیادی جلوگیری کند.

ترکیب ماسک ماست

  • دو قاشق غذاخوری شیر؛
  • یک چهارم فنجان ماست؛
  • نصف قاشق غذاخوری عسل.

روش استفاده از ماسک ماست

بعد اینکه ماسک آماده شد. آن را به مدت 15 دقیقه بر روی صورت، گردن و سینه‌های خود قرار دهید و سپس با آب گرم شستشو دهید.

12. سرکه برای رفع برافروختگی انگشتان

همانطور که سرکه به عنوان یک ضدعفونی کننده استفاده می‌شود. می‌تواند جرم‌های نوک انگشت‌های شما را نیز از بین ببرد. روزی دو مرتبه انگشت‌های خود را در ترکیبی از سرکه سفید و آب قرار دهید تا از برافروختگی نوک انگشتان جلوگیری کند و ناخن‌ها که مستعد آلوده شدن به عفونت‌های باکتریایی و یا مخمری هستند را پاکسازی کند.

13. چای کیسه‌ای و رفع خارش چشم ها

پس از تهیه چای آرامش بخش بابونه، چای کیسه‌ای را دور نیاندازید. چای بابونه که به عنوان یک کمپرس سرد استفاده می‌شود، می‌تواند خارش چشم‌ها از ببین ببرد. رنگ داخل چای می‌تواند درد را در نقاط دیگر پوست روی بدن تسکین دهد. برای این منظور می‌توانید چای کیسه‌ای سرد شده را در محل درد به مدت 10 دقیقه نگه دارید تا درد کاهش یابد.

لینک ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...