آشنایی با انواع عطر

آشنایی با انواع عطر با توجه به درصد خلوص

خرید عطر با توجه به انواع رایحه‌های موجود ممکن است کمی گیج‌کننده باشد. نه‌تنها رایحه‌های بی‌شماری در بازار موجود است بلکه انواع مختلف عطر ازلحاظ نوع کاربرد وجود دارد. روی شیشه عطر زیر نام عطر نوع عطر ذکرشده است. این عنوان نشان‌دهنده قدرت عطر یا میزان خلوص آن است. عطرهای دارای رایحه قوی‌تر دارای ماده عطری بیشتر و الکل کمتر هستند. انواع عطر شامل پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادوکلن و ادوفرش است.

پرفیوم (parfum)

پرفیوم که به‌عنوان عطر خالص شناخته می‌شود بالاترین قدرت رایحه را دارد. پرفیوم حاوی ۱۵ تا ۴۰ درصد ماده معطر است البته به‌طورکلی این میزان در حد ۲۰ تا ۳۰ درصد است. از میان انواع عطر پرفیوم ماندگاری طولانی‌تری دارد. به‌طور متوسط بین ۶ تا ۸ ساعت رایحه آن‌ها باقی می‌ماند. پرفیوم ها به خاطر داشتن میزان ماده عطری بیشتر قیمت بالاتری نیز دارند. استفاده از پرفیوم برای افراد باپوست‌های حساس مناسب‌تر است زیرا این نوع عطر الکل کمتری نسبت به بقیه انواع عطر دارد و به همین دلیل باعث خشکی کمتر پوست می‌شوند. پرفیوم معمولاً برای فروش عرضه نمی‌شوند و بیشتر به‌عنوان ماده خالص عطری محسوب می‌گردند. نمونه‌های عطری موجود در بازار بیشتر از دسته‌بندی ادوپرفیوم آغاز می‌گردند.

ادوپرفیوم (Eau de parfum)

بعد از پرفیوم، ادوپرفیوم در مرتبه دوم ازنظر قدرت رایحه قرار دارد و میزان ماده عطری آن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است. ادوپرفیوم از پرفیوم ارزان‌تر است و البته نسبت الکل آن بیشتر است. میزان ماندگاری ادوپرفیوم بین ۴ تا ۵ ساعت است و نسبت به بقیه انواع عطر انتخاب مناسب‌تری برای افراد دارای پوست حساس است. این نوع عطر مشتاقان بیشتری در بازار دارد و برای مصارف روزانه انتخاب بسیار مناسبی است. باید توجه داشته باشید که ادوپرفیوم ها به خاطر برخورداری از ماده عطری بیشتر قیمت بالایی دارند و معمولاً ازجمله عطرهای نیش در این گروه قرار می‌گیرند. مجموعه عطرهای برند بودیسیا د ویکتوریوس boadicea the victorious که جزو عطرهای نیش هستند به‌صورت ادوپرفیوم می‌باشند. عطرهای لوبنlubin و هیستوا د پرفیوم histoires de parfums نیز شامل ادوپرفیوم های خوشبو و خاص هستند.

ادوتویلت (Eau de toilet)

میزان ماده عطری ادوتویلت بین ۵ تا ۱۵ درصد است و از ادوپرفیوم ارزان‌تر است. این نوع عطر یکی از پرفروش‌ترین‌ها در بازار است. میزان ماندگاری آن بین ۲ تا ۳ ساعت است. بعضی از افراد از ادوتویلت به‌عنوان عطر روز و از ادوپرفیوم به‌عنوان عطر شبانه استفاده می‌کنند. کلمه ادوتویلت از کلمه فرانسوی

faire sa toilette به معنی آماده شدن گرفته‌شده است.

ادوکلن (Eau cologne)

ادوکلن میزان ماده عطری کمتری نسبت به ادوتویلت دارد و میزان آن به‌طور متوسط بین ۲ تا ۴ درصد است.

در ضمن دارای درصد الکل بالایی است. ادوکلن ارزان‌تر از ادوتویلت است و ماندگاری آن حداکثر تا ۲ ساعت است. ازآنجایی‌که میزان مصرف این نوع عطر در هر بار استفاده بیشتر است حجم آن نیز بالاتر و شیشه‌های بزرگ‌تری دارد. به‌طور سنتی ادوکلن به عطرهایی با پایه عطری گیاهی یا مرکباتی اطلاق می‌شده است. در میان مردم ایران به‌اشتباه به‌تمامی انواع عطر ادوکلن گفته می‌شود اما امروزه با گسترش آگاهی و اطلاعات بهتر این است که به محصولات بویایی به‌عنوان عطر اشاره‌کنیم و تفاوت آن‌ها را به‌خوبی بشناسیم و خرید نماییم.

ادوفرش (Eau fraiche)

ماندگاری ادوفرش همانند ادوکلن حداکثر تا ۲ ساعت است. ماده عطری آن ۱ تا ۳ درصد بوده که کمتر از ادوکلن است. ادوفرش در عین داشتن میزان ماده عطری کمتر درصد الکل بالاتری ندارد و ماده حلال آن بیشتر از آب تشکیل‌شده است.

در آخر…

در کنار موارد ذکرشده انواع دیگری از خوش‌بوکننده‌ها مانند افشانه‌ها و افترشیوها وجود دارند. ازآنجایی‌که خرید عطر مستلزم صرف هزینه قابل‌توجه است لذا انجام تحقیقات لازم به‌منظور یافتن عطر موردپسند و مناسب بسیار ضروری است. به‌موازات وجود انواع مختلف عطر، نوت‌های مختلف عطری که بیانگر رایحه نهایی هر عطر است، وجود دارد. با توجه به انواع عطر و خرید رایحه دلپذیر و مورد پسند و مناسب کار آسان و درعین‌حال غیرممکنی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *