آکنه را چطور درمان کنیم؟

آکنه، التهاب پوستی رایجی است که به علت‌های مختلف مثل تعریق، تغییرات هورمونی و یا عدم رعایت نکات رخ می‌دهد.

منافذ پوست، روی غدد چربی قرار دارند. چربی‌های تولید شده از این غدد، از طریق فولیکول‌ها به منافذ روی پوست انتقال می‌یابند. گاهی پوست مُرده، آلودگی و چربی، باعث مسدود شدن فولیکول‌ها و در نهایت، ورم یا بسته شدن منافذ پوست می‌شود. وقتی منافذ پوست سعی می‌کنند مجدد باز شوند، جوش به وجود می‌آید.

اما چه چیز باعث بروز آکنه می‌شود؟

مهم‌ترین علت‌های شناخته شده شامل:

تغییرسطح هورمون

استفاده از داروهایی مانند کورتیکواستروئید (مرتبط به هورمون‌های تولید شده توسط غدد فوق کلیوی)

استفاده از مواد آرایشی

تعریق

مسائل ژنتیکی

می‌باشد. در بعضی افراد استفاده از کلاه کاسکت هم می‌تواند ازعلت‌های به وجود آمدن آکنه باشد. بعضی محصولاتی که برای تقویت مو تولید می‌شوند مانند ژل، اسپری مو، رنگ و… هم در بروز آکنه بی تأثیر نیستند.

درمان آکنه:

راه‌های درمان‌ توصیه شده برای آکنه، اغلب نیازمند زمان و کنترل شخصی است. سعی کنید تا حد امکان از دست زدن به جوش‌ها خودداری کنید، چون در این صورت اگر چربی یا جرم به قسمت‌های دیگر پوست انتقال پیدا کنند، احتمال به وجود آمدن آکنه و جوش‌ها بیشتر، چندبرابر می‌شود.

صورتتان را با آب گرم و یک شوینده‌ی ملایم، شست و شو دهید تا چربی اضافه و سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین ببرید.

جوش‌ها را دستکاری نکنید چون باعث پخش شدن باکتری‌ها و یا زخم شدن پوست می‌شود. پخش شدن باکتری آکنه را افزایش داده و زخم شدن پوست باعث به وجود آمدن اسکارهایی می‌شود که بهبود آن‌ها بیشتر از درمان آکنه طول می‌کشد.

اگر آکنه‌ها از بین نرفتند و شرایطشان حادتر شد، با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

چگونه رژیم غذایی بر سلامت پوست اثر می‌گذارد؟

غذاهایی که سطح قند خون را افزایش می‌دهند، می‌توانند در به وجود آمدن آکنه مؤثر باشند. وقتی سطح قند خون بدن بالا می‌رود، انسولین تولید می‌شود و این هورمون باعث تولید چربی شده و روی سطح پوست آکنه ایجاد می‌شود.

غذاهایی مانند پاستا، برنج سفید، نان سفید و شکر، سطح قند خون را بالا می‌برند. در بعضی افراد شکلات و لبنیات هم آکنه‌ها را تشدید می‌کند. چربی‌های اشباع شده و روغن‌های ترانس بالا هم در به وجود آمدن جوش و آکنه بی‌تأثیر نیستند.

از طرفی حبوبات، نان‌های سبوس‌دار و میوه‌ها و سبزیجات فراوری نشده، مواد غذایی که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند، مواد معدنی مانند روی (zinc)، ویتامین A و ویتامین E برای بهبود وضعیت پوست بسیار مفیدند.

مواد غذایی که حاوی روی هستند:

تخم کدو، بادام هندی، گوشت قرمز، گوشت بوقلمون، عدس و غذاهای دریایی مانند میگو.

بهترین نکته برای رژیم غذاییِ مفید برای سلامت پوست، وعده‌های غذایی متعادل و طبیعی است. استفاده از محصولات سبوس دار در بهبود وضعیت پوست بسیار مفید ومناسب است.

اگر فکر می‌کنید که بروز آکنه، دلایل دیگری دارد، حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید و در صورت نیاز طبق دستور او از دارو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *