انواع روشهای درمان ریزش و تقویت مو

مواد معدنی و ویتامین ها به ویژه ویتانین C برای تقویت مو مفید است. امروزه به علت این که ظاهر افراد از اهمیت بسیاری برخوردارست، همه میخواهند ظاهری زیبا و آراسته و بدون کم و کاستی داشته باشند. یکی از مشکلاتی که بسیاری از مردم درگیر آن هستند، ریزش مو می باشد. ریزش مو به شدت سبب کاهش اعتماد به نفس میشود. از این رو در رشد و تقویت مو عوامل بسیاری تاثیرگذار هستند.

روشهای تقویت مو

موی انسان، مهمترین و تاثیرگذارترین عنصر زیبایی از به شمار میرود. شاید در طول روز، طی هفته ها و ماهها موها به چشم نیایند و در برخی از مواقع سبب آزار و اذیت شوند ولی این موها زمانی اهمیت پیدا می کند که از دست رفته باشد و یا مشکلی برای موهایمان پیش آمده باشد، در این هنگام برای درمان ریزش موهایمان هر راه و روشی را امتحان کنیم. بطور کلی اجزای مو از دو بخش ساقه مو و ریشه مو تشکیل شده است. در واقع بهترین و سریعترین روش برای متوقف کردن ریزش موها، تقویت مو به روش طبیعی و تخصصی است.

۱. مصرف ویتامین:

موهای شما همانند سایر قسمت های بدن، برای حفظ سلامت و استحکام خود به ویتامین ها و موادمعدنی خاصی نیاز دارند. طبق تحقیقات، ارتباط زیادی بین کمبود موادمغذی و ریزش مو وجود دارد. مهم ترین ویتامین ها و موادمعدنی مؤثر در رشد مو به شرح زیر می باشند:

> ویتامین A:

این ویتامین موردنیاز برای تقویت مو در سیب زمینی شیرین، هویج، کدو، اسفناج، شیر، تخم مرغ و ماست وجود دارد.

> ویتامین Bبه ویژه بیوتین:

این ویتامین که برای تقویت مو سفارش شده را میتوان در زرده تخم مرغ، جگر، ماهی سالمون ، آووکادو، آجیل و دانه ها و محصولات لبنی یافت.

> ویتامین C:

از منابع خوب این ویتامین مایحتاج تقویت مو میتوان به مرکبات، توت فرنگی و فلفل دلمه ای اشاره کرد.

تغذیه ی سالم و مناسب رژیم غذایی متعادل به تقویت مو کمک می‌کند

> ویتامین D:

ویتامین D که برای تقویت مو مناسب است در ماهی های چرب، زرده تخم مرغ و بعضی مواد غذایی غنی شده نظیر شیر و آب پرتقال وجود دارد.

> ویتامینE:

منابع خوب این ویتامین موثر در تقویت مو شامل دانه ی آفتاب گردان ، بادام ها، اسفناج و آووکادو است.

> آهن:

برای تقویت مو می توانید آهن را در صدف خوراکی، غذاهای دریایی، تخم مرغ و تخم پرندگان، گوشت قرمز ، عدس و اسفناج پیدا کنید.

> زینک( روی):

منابع خوب زینک که برای تقویت مو توصیه شده اند مثل صدف خوراکی، گوشت گاو، دانه ی کدوتنبل و عدس هستند.

۲. روش های درمانی توسظ پزشک:

– مزوتراپی:

 ترکیبی از مواد مغذی و داروها در روش مزوتراپی مو به لایه ی میانی پوست تزریق می شود که هر کدام بر پوست و فولیکول های مو اثرات مفیدی می گذارند. مواد تشکیل دهنده ی محلول مزوتراپی شامل ویتامین های بیوتین، B5 و A، مواد معدنی مفید مانند روی و سلنیوم، داروهای مغذی مثل سیلیکون و … می باشند. معمولاً به تنهایی مزوتراپی مو برای درمان ریزش مو استفاده نمی شود ولی درمان مکمل بسیاری خوبی برای ریزش مو و تقویت مو محسوب میشود.

ترکیبی از مواد مغذی در روش مزوتراپی مو برای تقویت مو به لایه ی میانی پوست تزریق می شود

– لیزر تراپی:

لیزرتراپی یا لیزر سرد یکی دیگر از روشهای تقویت مو است که با سطح انرژی و جریان کم واثر بخشی بالا صورت میگیرد. جراحی در این روش انجام نمیشود و به بافت و بازسازی ریشه مو وتقویت ان کمک میکند. در نتیجه موهای زخیم تر و با کیفیت ساقه اضافه و بدون ریزش و براق تر خواهید داشت.

– پی آر پی( prp):

پی آر پی درواقع مخفف کلمه پلاسمای غنی شده از پلاکت است که یکی از روشهای مؤثر در تقویت مو محسوب میشود. در این روش با استفاده از تزریقات کوچک و محلول درمانی، مو و سلول درمانی که یک فراورده خونی است و به حالت استراحت رفته دوباره تحریک میشود و جوانی خود را بدست می اورد. چیز دیگری غیراز پلاست خون وارد بدن نمیشود و فاکتور رشد تغلیظ شده در رشد موی جدید و پر پشت شدن ان تأثير به سزایی دارد که خون رسانی در کل سر، کاهش ریزش مو ، استفاده از خون خود متقاضی، رویش مجدد و رشد طبیعی موها از مزایای این روش می باشد. مدت زمان نتیجه گیری مثبت از این روش تقویت مو طی ۲ ال ۳ هفته و حداکثر ۲ ماه طول میکشد.

۳. دارو درمانی:

تنها داروهایی که برای درمان ریزش و تقویت مو توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده ( FDA) تایید شده اند داروهای موضعی ماینوکسیدیل و قرص فیناستراید نام دارند. تائید این دو دارو توسط FDA  یعنی از نظر ایمنی و اثرگذاری بررسی شده و نتایج قابل قبولی داشته اند.

>> ماینوکسیدیل:

ماینوکسیدیل( با نام تجاری روگین)  به شکل محلول و فوم در غلظت های ۲٪ و ۵٪ موجود است. این دارو فولیکول ها را تحریک می کند و در چرخه ی ریزش و تقویت مو تغییراتی بوجود می آورد و در نتیجه سبب افزایش تراکم مو می شود. مدت زمان نتیجه مثبت از ماینوکسیدیل معمولاً بعد ۶ تا ۸ هفته از مصرف شروع و بین هفته ی ۱۲ تا ۱۶ می باشد. روزانه این دارو را باید ۲ مرتبه به موهایتان بزنید.

>> فیناستراید:

فیناستراید در بدن سبب مهار تبدیل هورمون تستسترون به هورمون DHT می شود که این مورد  از عوامل اصلی ریزش مو به شمار می رود. طبق پژوهش ها این دارو سبب کاهش غلظت DHT موجود در پوست سر تا ۷۰٪ می شود. معمولاً اثرات فیناستراید بر افزایش تراکم مو در طول یک سال به اتمام میرسد و بعد از آن شاهد بهبود ضخامت و رنگ موها هستید. همچنین مصرف یک دوره ی ۵ ساله فیناستراید، میتواند بر کاهش ریزش و تقویت مو نتایج درمانی ماندگاری داشته باشد.

۴. راهکارهای درمان خانگی تقویت مو:

درمان های خانگی بیشتر جنبه پیشگیری دارند و برای اثر بخشی در ریزش مو هیچگونه تضمینی وجود ندارد، ولی استفاده از آنها بی اثر هم نیست. بهترین برای درمان ریزش و تقویت مو اینست که استرس های حاصله از مشکل به وجود آمده را از خود دور کنید و اعتماد بنفستان را از دست ندهید. درهرصورت این مشکلات ممکن است برای هرکسی به وجود آید و تنها شما نیستید که با آن دست و پنجه نرم می کنید. در ادامه شما را با انواع روشهای درمان خانگی تقویت مو  آشنا می کنیم:

* از مایونز استفاده کنید:

یکی از بهترین درمانهای خانگی برای خشکی و تقویت مو استفاده از مایونز است. برای این منظور باید یک چهارم فنجان سس مایونز، یک تخم مرغ( چنانچه موهای بلند دارید، ۲عدد) و ۱/۳ فنجان روغن بادام خالص را باهم مخلوط کنید و این مخلوط را به موهایتان بزنید، سپس موهایتان را با حوله ای ببندید و بگذارید بماند. پس از آن با یک شامپو ملایم، موهایتان را بشویید، و از درخشش طبیعی ان شگفت زده شوید.

جهت تقویت مو از خشک کردن آن توسط گرما پرهیز کنید

* آبکشی با آب پیاز برای تقویت و رشد مو:

آب پیاز، باعث بهبود گردش خون و همچنین تقویت مو میشود. پیاز حاوی آنزیم آنتی اکسیدان کاتالاز،  ویتامین C، مس و اسید فولیک است که به بازیابی رنگ موی طبیعی شما کمک می کنند. بنابراین برای درمان ریزشو تقویت مو ابتدا آب یک عدد پیاز را بگیرید و سپس با ۱- ۲ قاشق چای خوری عسل و چند فنجان گلاب ( برای خنثا کردن بوی پیاز) آنرا ترکیب کنید. این مخلوط را روی موهایتان بمالید و حدود یک ساعت بعد آنرا بشویید.

* تقویت مو با ماسک دانه کتان و روغن نارگیل:

برای تهیه این ماسک تقویت مو ابتدا یک قاشق چایخوری دانه کتان را بکوبید تا کاملاً سابیده شود. یک لیتر آب را جوشانده و به آن دانه های آسیاب شده را اضافه کنید. به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا بجوشد. محلول را صاف کنید و بگذارید خنک شود. سپس دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل به محلول اضافه و مخلوط کنید. این دو ماده باید به مدت ۱۰ دقیقه بطور کامل به خورد هم بروند. سپس موهایتان را شامپو بزنید و با آب ولرم آبکشی کنید. این محلول را روی موهایتان بریزید و پس از ۱۰ دقیقه موهایتان را بشویید. این کار را هر دو روز یکبار تکرار کنید.

* درمان ریزش مو با روغن بنفشه:

بنفشه یک گیاه معطر با گل هایی کوچک به رنگ بنفش است که بیشتر در صنعت عطرسازی از آن استفاده می شود، ولی روغن آن خواص فوق العاده ای برای تقویت مو دارد. به همین خاطر میتوانید چند قطره از روغن بنفشه را با روغن های دیگر مانند روغن زیتون مخلوط کرده و به سر خود مالیده و ماساژ دهید. این معجون باید به مدت سه ساعت روی موهایتان بماند تا تأثير آنرا در رویش مو، رفع موخوره، رفع شکنندگی موها و لطافت و درخشندگی موهایتان مشاهده کنید. در صورت امکان هرشب و در غیر این صورت یک شب در میان از آن استفاده کنید.

* روغن اسطوخدوس:

روغن اسطوخدوس میتواند سبب افزایش رشد و تقویت مو شود. این روغن خواصی دارد که موجب بهبود رشد سلول ها میشود و استرس را کاهش دهد و سبب رشد سریع ترمو شود. همچنین این روغن خاصیت ضد میکروبی و آنتی باکتریایی دارد که میتواند سلامت پوست سر را بهبود بخشد. برای تقویت مو باید چند قطره روغن اسطوخودوس را با ۳ قاشق چای خوری روغن گیاهی، مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل ذوب شده ترکیب کنید و مستقیم آنرا به پوست سر خود بمالید و بعد از حداقل ۱۰ دقیقه آنرا بشویید. این کار را میتوانید چندین بار در هفته انجام دهید.

برای تقویت مو باید تلاش کنید تا غذاهای چرب را از برنامه غذایی خود حذف کنید

* ماسک تخم مرغ روشی عالی برای تقویت مو:

برای تقویت مو، می توانید از ماسک تخم مرغ استفاده کنید. برای تهیه ی این ماسک ابتدا یک عدد تخم مرغ را با یک فنجان شیر، ۲قاشق غذاخوری آبلیمو و ۲قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید. سپس این مخلوط را روی پوست سر اعمال کنید و موهای خود را با استفاده از یک کلاه شنا یا رنگ بپوشانید و پس از ۲۰ دقیقه با آب سرد بشویید، یا میتوانید به تنهایی از تخم مرغ استفاده کنید. باید زرده و سفیده را خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند و سپس آن را روی مو و پوست سر ماساژ دهید و پس از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه با آب ولرم بشویید.

* درمان ریزش مو با آلوئه ورا:

آلوئه ورا بیشتر در مناطق خشک رشد می کند. ژل داخلی گیاه آلوئه ورا برای از بین بردن شوره و خارش سر مؤثر است و به تمیزی و تقویت مو کمک کند. ژل داخلی ان گیاه را با برش زدن برگ هایش جدا کرده و داخل مخلوط کن بریزید تا یکدست شود، سپس به موهایتان بمالید و بعد از حدود یک ساعت سرتان را با آب بشویید.

* روغن زیتون برای تقویت مو:

روغن زیتون را میتوان به دو روش مختلف برای تقویت مو مردان و زنان استفاده کرد و به صورت خوراکی یا موضعی آنرا برای پوست و مو استفاده کرد. چنانچه تمایل به خوردن روغن زیتون دارید به راحتی آنرا به یک سالاد یا نوع دیگری از غذا اضافه کنید. با این حال، اگر طعم روغن زیتون را نمی پسندید، میتوانید از کپسول های مکمل آن استفاده کنید. برای تهیه ماسک مو با روغن زیتون دستور العمل های بیشماری وجود دارند، ولی همه ی آن ها یک فرایند ساده را دنبال می کنند:پیش از این که از روغن زیتون استفاده کنید باید آن را گرم کنید و سپس به آرامی به پوست سرتان بزنید و ماساژ دهید. بعد از گذشت یک ساعت، سر خود را با شامپو بدون سولفات بشویید.

* ماسک زرده تخم مرغ:

زرده تخم مرغ پروتئین هایی دارد که موجب استحکام فولیکول های مو میشود. پپتیدهای موجود در زرده تخم مرغ رشد مو را تحریک می کند. مواد مغذی موجود در زرده تخم مرغ شامل ویتامین های A، D  بیوتین و فولات است که در رشد و تقویت مو تاثیرگذار است. برای تهیه ماسک زرده تخم مرغ خانگی ابتدا ۳ زرده تخم مرغ و ۳ تا ۴ قاشق سوپ خوری روغن نارگیل( کمی گرم شده) را با هم ترکیب کنید. زرده تخم مرغ و روغن نارگیل را به خوبی هم بزنید. زمانی که به خوبی مخلوط را هم زدید، آنرا روی پوست کف سر و ریشه ی موهایتان بمالید و کلاه حمام بر روی سرتان بگذارید. بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، مخلوط را با آب سرد بشوئید.

استفاده از روغن گرم یک گزینه متداول برای تقویت مو است

* درمان ریزش مو با حنا:

روشی دیگر برای تقویت مو استفاده از ترکیب حنا، سدر و مورد است. امکان دارد حنا به موی شما رنگ بدهد، به همین خاطر میتوانید مورد و سدر را به اندازه ۱۵۰ گرم و حنا را به اندازه ۵۰ گرم مخلوط کنید. خاصیت ضد التهابی این مواد نیز سبب میشود التهاب پوست سر شما از بین برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *